Coaching

Naast TRE® biedt Praktijk-Unwind ook stress en burn-out coaching aan. Deze kunnen indien gewenst met elkaar worden gecombineerd. Het grote verschil is dat TRE® een lichaamsgerichte methode is waarbij minder gesproken wordt. Bij coaching wordt voornamelijk gebruik gemaakt van gesprekken, maar ook hier werk ik lichaams-en ervaringsgericht, omdat overspanning en burn-out in mijn ogen gezonde reacties zijn op een ongezonde hoeveelheid stress in het lichaam-brein systeem.

Door middel van coachende gesprekken gaan we op zoek naar een persoonlijke en op maat gemaakte aanpak om klachten te verminderen en  te bewegen richting balans, welzijn en gezondheid. Hierbij is aandacht voor de oorsprong/oorzaak van datgene wat spanning veroorzaakt, de context en het lichaam. Vanuit deze aanpak is tevens de begeleiding  naar een gezonde leefstijl mogelijk. Naast aandacht voor stressvermindering spelen voeding en bewegen hierbij en grote rol.

Mijn manier van coachen onderscheidt zich van andere vormen van coaching doordat ik uitga van de mens als geheel, in een context en sociaal/maatschappelijk systeem, met een geschiedenis, overtuigingen, lichaam en geest. We hebben ons denkend vermogen om te vertellen wat we ervaren, vinden, willen. Ons lichaam heeft een eigen taal en wijsheid, vertelt zijn eigen verhaal, daar wil ik bij stilstaan. Allereerst door te begrijpen wat er nu feitelijk met ons gehele systeem (autonome zenuwstelsel) gebeurt als we stress ervaren of overspannen/burn-out zijn.

Polyvagaal Theorie

Mijn visie op lichaamsgericht werken met stress en burn-out klachten is in belangrijke mate gebaseerd op de kennis van de Polyvagaal Theorie. Deze Theorie is ontwikkeld door Stephen Porges en vertaald in een werkbare vorm door Deb Dana. https://www.rhythmofregulation.com.

Kort samengevat gaat het hierbij over sociale verbinding en de wetenschap van je veilig voelen. Het gaat over het vermogen van ons autonome zenuwstelsel om ons te kunnen verbinden, te kunnen overleven en flexibel om kunnen gaan met de situaties waar we in het dagelijks leven mee te maken krijgen. Ons autonome zenuwstelsel zendt en zoekt de hele dag door naar signalen van veiligheid en gevaar en reageert hierop. Dit gaat voornamelijk onbewust, dus zonder gebruik te maken van ons denkende brein. Dit is precies de reden dat ik een lichaamsgerichte benadering zo belangrijk vind.

De staat van ons autonome zenuwstelsel (veilig, gevaar of levensbedreiging) bepaalt door welke bril wij naar de werkelijkheid kijken, naar ons zelf, de wereld en onze relaties. “The state creates the story”.

Als ons autonome zenuwstelsel ontregelt raakt dan kunnen er klachten ontstaan op veel verschillende gebieden in ons leven. Met name op het gebied van onze gezondheid, zoals een hoge bloeddruk, verstoorde slaap, spijsvertering of ademhaling, (over)spanning en pijnklachten, overprikkeling, gevoelloosheid en depressieve klachten. Maar ook in gedrag en relaties. Door jouw eigen systeem in kaart te brengen ontstaat er meer bewustzijn, (zelf)compassie, kun je uitleggen aan anderen wat er nu eigenlijk gebeurt. Ook krijg je handvatten hoe je zowel zelf als met behulp van anderen weer terug kunt keren naar een ontspannen en verbonden staat van zijn.

Sinds maart 2020 ben ik gecertificeerd stress- en burn-out coach via het Europees Instituut (NOBCO geaccrediteerd).